SELAMAT DATANG KE BLOG INI.....

SURAU ZOO NEGARA ( HARI PERTAMA)

Assalamualaikum......

Khamis; 11 sept, site visit ke surau zoo negara. Lawatan ini bersama dengan kontraktor yang telah dilantik oleh pihak majlis untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan surau. Dua orang wakil daripada MAIWP turun kesana dengan menaiki kereta kontraktor. Lawatan kesana bertujuan bagi membincangkan dengan lebih lanjut berkenaan keadaan site.

Nak dijadikan cerita.,......

Keadaan pagi di zoo negara amatlah tenang. Kelihatan beberapa orang pelawat sedang berjalan sambil memerhatikan keadaan sekeliling. Sesekali ternampak kereta panjang yang membawa beberapa pelawat melintasi. Akhirnya tenggelam disebalik daun-daun. sesekali juga terdengar ngauman Pak Belang.... Mungkin tak puas hati sebab sarapan pgi lambat....hehehe

Kira-kira jam 12. pm sesi lawatan berakhir.... macam biasa di bulan puasa nie keja tak boleh teruk sangat, agak-agak jer....tapi sampai jam 12. mungkin lebih kot.

Aku kalau boleh..... nak cabut cepat-cepat, tpi dtg dengan orang, balik pon paham-paham lah, masa jalan nak balik tu, brother kontraktor ader cakap balik nak ikut highway.... dalam hati aku rasa lega.... nak cepat-cepat sampai opis.... penat wooooo.

Sampai separuh jalan tu, brother nie masuk pam minyak..... dia parking elok jer macam nak isi minyak. turun keta terus pgi kat kaunter.... dalam ati aku memang lah nak isi minyak.... lepas keluar dari kaunter di tak terus datang dekat keta.... aku nampak dia pusing kanan, rasanyer nak pegi toilet.... yer memang pon...aku tengok belah kanan tu ada toilet....

Sementara Dia pegi toilet.... kepala aku dok pikir bila sampai opis nanti nak On blog nie... kalau boleh nak la up date sikit.... entah mcmana aku yang tengah pikir nie ternampak tempat minyak keta nie terbuka, sah mamat nie pegi bayar minyak tadi. mungkin dah tak tahan. dia pegi lah buang dulu kot... nnt jadi batu karang... hehehe.

Sambung cerita ternampak tadi, aku dengan rasa ikhlasnya terus buka pintu kereta, turun nak isi minyak tampa pikir apa-apa lagi. kat bawah, aku terus buka penutup, dan terus isi minyak, isi minyak macam biasa, macam isi minyak keta aku.

RM10, 20, 30, 40 hampir-hampir nak 50 tu aku macam terdengar ada orang panggil aku... panggil macam ada sesuatu yang tak kena... terkejut jugak aku dibuatnya.... " weh nik kau isi aper tu, petrol ker"...... dengan selamber dan konfidennya aku jawab " ya petrol lah bang" aku tengok dia jalan cepat-cepat....macam ada yang tak kena... pergi dekat pintu sebelah driver..... kejap lepas tu enjin keta diam, dia matikan...

"Alamak nik, Keta aku nie pakai diesel ,...... bukan petrol!!!!"................... aduh ...tetiba jer darah aku jadi seram sejuk..... nak mampos kau...isi minyak keta orang tak betul... "Alamak bang yer ke." aku jawab mcm tak tau....(takder benda nak jawab dah).

Apa lagi..... lepas tu jadi bahan la aku.... Brother tu call adik dia mintak tolong.... "kau datang sini, bawak tong... Shell kt tepi nie.... Keta salah isi minyak"... tak lama lepas tu, Busu datang (adik brother tu) bawak tong.....

Hmmmmm... masak aku, hampir 3 jam kita terkandas kat sana... nasib baik ada Busu... dia yang setelkan semuanya. aku tengok dia tu kesian.... dah la pgi sana pakai kemeja pulak tu... nak pendekkan cerita... pukul 3 lebih baru sampai opis.

Perhhhh ...aku rasa macam-macam... penat, dahaga, macam-macam lah... tapi hari nie pengajaran buat aku.... kalau nak buat sesuatu benda tu...walau apa pon... kena pikir dlu... walaupon sepintas lalu... kalau benda dah jadi...dah tak boleh nak undur balik.

Akhir kata... buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali. nak buat baik pon akhirnya malu sendiri nak buat jahat apakan lagi.... lagi teruk... kalau nak pikir memang tak abis...
ibarat kata nabil.... lu pikir la sendiri... sekian.




















0 Komen: