SELAMAT DATANG KE BLOG INI.....

Pilihan

Manusia mempunyai pilihan sama ada untuk maju ke hadapan, statik atau mundur ke belakang. Tetapi ramai daripada kita memilih untuk bersikap statik dan mundur kebelakang dengan memberikan banyak alasan.

Alasan?

Ya. Pelbagai alasan kita akan berikan kepada diri sendiri untuk kekal di takuk lama. Dan dalam dunia perniagaan, modal & halangan keluarga sering dijadikan alasan utama untuk tidak berniaga.

Adakalanya alasan-alasan yang kita ciptakan itu seolah-olah menjadikan kita ini orang yang paling tidak beruntung di dunia ini. Semuanya tidak kena. Semuanya tidak boleh. Akhirnya kita tidak bergerak ke mana-mana.

Winners never quit and quitters never win. (Vince Lombardi)

Christopher Gardner pengasas syarikat broker saham, Gardner Rich & Co pernah tinggal di jalanan bersama anak kecilnya akibat kesusahan hidup. Tetapi beliau tidak pernah berputus asas. Bayangkan sekiranya kita bersama anak kecil terpaksa bermalam di mana-mana sahaja walaupun di dalam sebuah tandas awam, adakah kita memilih untuk berputus harapan atau meneruskan cita-cita?

“Hey… Don’t ever let somebody tell you that you can’t do something. Not even me. You got a dream you’ve got to protect it. People can’t do something themselves they wanna tell you that you can’t do it. You want something go get it. Period…” - Chris Gardner.


Kita membuat 3 pilihan sepanjang hidup kita - maju, mundur atau statik. Chris Gardner adalah salah seorang dari ribuan manusia yang memilih untuk terus maju walaupun keadaan hidup sudah terlalu mendesak.

Kalau kita belum pernah bermalam di dalam tandas awam, sudah tentu keadaan kita sebenarnya jauh lebih baik bukan? Kenapa masih memberi alasan untuk tidak mahu terus maju?

1 Komen:

  Anonymous

7:24 PM

лесби школьницы онлайн http://free-3x.com/ молодые фото free-3x.com/ жестокое порно малолеток [url=http://free-3x.com/]free-3x.com[/url]